Momenteel zijn ze nog grotendeeld afgesloten voor het grote publiek, maar in betere tijden is een woonzorgcentrum een komen en gaan van bezoekers, medewerkers en zorgverleners.
OCMW-site ‘Het Heiveld’ in Sint-Amandsberg bij Gent zou de signalisatie in hun woonzorg- en dagverzorgingscentrum aanpakken. De directeur had al straatnamen op bepaalde afdelingen en wou graag op dat principe verder bouwen. Tim Tondeleir, grafisch vormgever van Big Boom, werd erbij gehaald en begon aan het concept van de signalisatie.
In dat concept wordt Het Heiveld gezien als een grote gemeente. En binnen die context hebben we de verdere signalisatie ontworpen: dorpskernborden voor de deelgemeentes (afdelingen), straten (voor de gangen, reeds vertrouwd aanwezig), vereenvoudigde kamernummering. Bewoners begrijpen dit concept makkelijk, de wegwijzers zijn zoals in de echte wereld: blauwwitte pijlen, zwartwitte pijlen, etc. …
In dat concept wordt Het Heiveld gezien als een grote gemeente. En binnen die context hebben we de verdere signalisatie ontworpen: dorpskernborden voor de deelgemeentes (afdelingen), straten (voor de gangen, reeds vertrouwd aanwezig), vereenvoudigde kamernummering. Bewoners begrijpen dit concept makkelijk, de wegwijzers zijn zoals in de echte wereld: blauwwitte pijlen, zwartwitte pijlen, etc. …
Het ontwerp van de signalisatie - ook naar leesbaarheid toe - is één zaak, de inhoud van elk bord op elk informatiepunt bepalen is een andere zaak. Tim en ikzelf kregen de kans om het belang van doordachte signalisatie toe te lichten aan de verantwoordelijken. Zij waren overtuigd van ons betoog en wij werkten een stappenplan uit.
Eerst werd een analyse gemaakt van alle mogelijke gebruikers – intern en extern – van de site, en hoe die bij voorkeur zouden circuleren. Daarbij werden ook de pijnpunten in de circulatie opgelijst. Dit was werk voor de organisatie zelf, omdat zij de dagelijkse realiteit zien, en soms ook ongewenste circulatie willen ombuigen. De feedback hebben we nadien grondig doorgesproken met de hele groep.
Eerst werd een analyse gemaakt van alle mogelijke gebruikers – intern en extern – van de site, en hoe die bij voorkeur zouden circuleren. Daarbij werden ook de pijnpunten in de circulatie opgelijst. Dit was werk voor de organisatie zelf, omdat zij de dagelijkse realiteit zien, en soms ook ongewenste circulatie willen ombuigen. De feedback hebben we nadien grondig doorgesproken met de hele groep.
(beeld van Het Nieuwsblad online 18/04/2012 door Marieke Van Pee)
Daarna waren wij opnieuw aan zet met het opmaken van een inventaris van élk bord op élke mogelijke plaats naar elke mogelijke richting. Dat kan alleen maar grondig gebeuren als je ter plaatse bent en alles met je eigen ogen ziet. Monnikenwerk, doch wij houden wel van een uitdaging! Tim werkte daarop alle borden één voor één uit.
Alles werd eerst geprint op papier en door ons opgehangen in het gebouw. Nu kon de testfase beginnen! Als er toch nog foutjes of gebreken waren, konden gebruikers die doorgeven vooraleer alle borden finaal geprint zouden worden. Dat laatste was de taak van Quality Colors uit Merelbeke. Zij stonden ook in voor de plaatsing, vergemakkelijkt dankzij de testprints 😉.
Daarna waren wij opnieuw aan zet met het opmaken van een inventaris van élk bord op élke mogelijke plaats naar elke mogelijke richting. Dat kan alleen maar grondig gebeuren als je ter plaatse bent en alles met je eigen ogen ziet. Monnikenwerk, doch wij houden wel van een uitdaging! Tim werkte daarop alle borden één voor één uit.
Alles werd eerst geprint op papier en door ons opgehangen in het gebouw. Nu kon de testfase beginnen! Als er toch nog foutjes of gebreken waren, konden gebruikers die doorgeven vooraleer alle borden finaal geprint zouden worden. Dat laatste was de taak van Quality Colors uit Merelbeke. Zij stonden ook in voor de plaatsing, vergemakkelijkt dankzij de testprints 😉.
Onlangs gingen we bij de verantwoordelijken langs voor een debrief. Wij zagen een tevreden klant die zijn visie omgezet zag in de bewegwijzering. De vele verschillende gebruikers hadden een toelichting gekregen en waren allemaal enthousiast over het concept en de uitwerking. Graag gedaan!
Als jij ook plannen hebt om werk te maken van de signalisatie in jouw organisatie, dan denken wij graag met je mee. Wij kunnen van A tot Z meegaan, maar als klant kan je ook zelf bepaalde stappen in het proces voorbereiden. Wij werken steeds op maat van jouw organisatie.
Talking Spaces is een samenwerkingsverband tussen Tim Tondeleir, grafisch vormgever van Big Boom, en Ilse De Cauwer, zorgomgevingsdeskundige van co-thinking care. Wij laten ruimtes spreken voor meer welzijn en minder stress bij gebruikers, bezoekers én medewerkers. We doen dit niet alleen voor woonzorgcentra maar ook ziekenhuizen, scholen en overheidsgebouwen. Let’s talk spaces!
Nu eerst nog heel veel goede moed gewenst in de strijd tegen het coronavirus. Hou het gezond! Hartelijke groeten, Tim en Ilse
Talking Spaces is een samenwerkingsverband tussen Tim Tondeleir, grafisch vormgever van Big Boom, en Ilse De Cauwer, zorgomgevingsdeskundige van co-thinking care. Wij laten ruimtes spreken voor meer welzijn en minder stress bij gebruikers, bezoekers én medewerkers. We doen dit niet alleen voor woonzorgcentra maar ook ziekenhuizen, scholen en overheidsgebouwen. Let’s talk spaces!
Nu eerst nog heel veel goede moed gewenst in de strijd tegen het coronavirus. Hou het gezond! Hartelijke groeten, Tim en Ilse