Dit – gelukkig fictieve – scenario was het begin van een vruchtbaar en aangenaam co-thinking project.
De cliënt en zijn activiteiten
De Stichting Nottebohm is actief als Woonzorgcentrum Nottebohm (in Antwerpen) en als Medisch Centrum Nottebohm (in Antwerpen en Brecht). Hun missie: “U uw leven laten verderzetten zoals u dat wenst”, in wederzijds respect én wederzijdse verantwoordelijkheid.
De Stichting Nottebohm is actief als Woonzorgcentrum Nottebohm (in Antwerpen) en als Medisch Centrum Nottebohm (in Antwerpen en Brecht). Hun missie: “U uw leven laten verderzetten zoals u dat wenst”, in wederzijds respect én wederzijdse verantwoordelijkheid.
Wat voorafging
“Wat als je vader dementie heeft, en je bent op zoek naar een gepaste woon-zorg-oplossing?” Dat was het scenario dat Geert Deschacht, directeur bij Nottebohm, mij voorlegde.
Via een gemeenschappelijke relatie kwam ik in contact met Geert. Zijn bezoek aan mijn website en het lezen van mijn missie wekten de nodige interesse om te kijken wat we samen konden doen. Een leuk compliment als start van een aangename samenwerking.
“Wat als je vader dementie heeft, en je bent op zoek naar een gepaste woon-zorg-oplossing?” Dat was het scenario dat Geert Deschacht, directeur bij Nottebohm, mij voorlegde.
Via een gemeenschappelijke relatie kwam ik in contact met Geert. Zijn bezoek aan mijn website en het lezen van mijn missie wekten de nodige interesse om te kijken wat we samen konden doen. Een leuk compliment als start van een aangename samenwerking.
De vraag van de cliënt
Mijn eerste opdracht was een afspraak te maken met de sociale dienst, en te vragen om een rondleiding met het oog op een opname voor mijn vader met dementie. Ik zou zelf Nottebohm beleven/ervaren als potentiële cliënt. Op basis daarvan zou ik een verslag én een analyse maken. Daarna konden we samen bekijken met welke verbeteringspunten in de zorgomgeving ik de organisatie kon helpen.
De vraag van de cliënt
Mijn eerste opdracht was een afspraak te maken met de sociale dienst, en te vragen om een rondleiding met het oog op een opname voor mijn vader met dementie. Ik zou zelf Nottebohm beleven/ervaren als potentiële cliënt. Op basis daarvan zou ik een verslag én een analyse maken. Daarna konden we samen bekijken met welke verbeteringspunten in de zorgomgeving ik de organisatie kon helpen.
Mijn aanpak
Tijdens de rondleiding kon ik zeer veel respect ervaren: van medewerkers tegenover elkaar, en van medewerkers tegenover bewoners. Hier was geen sprake van verkleinwoordjes: mensen werden aangesproken met hun voornaam, of als meneer/mevrouw De Cock. Naast “mooie” zorg zag ik op bepaalde plaatsen ook een zeer aangename, warme zorgomgeving.
Via de zeer voorname hoofdgang met kunstwerken gelinkt aan de oprichters van de zorgvoorziening, de familie Nottebohm, kom je aan de cafetaria. Deze laatste geeft absoluut geen ‘refter-gevoel’, zij heeft de uitstraling van een stijvolle brasserie, met warme kleuren en comfortabel meubilair – door de bewoners zelf gekozen! Enige valse noot daar was de grote saaie scheidingswand met het dagcentrum. Daarover zo meteen meer.
Tijdens de rondleiding kon ik zeer veel respect ervaren: van medewerkers tegenover elkaar, en van medewerkers tegenover bewoners. Hier was geen sprake van verkleinwoordjes: mensen werden aangesproken met hun voornaam, of als meneer/mevrouw De Cock. Naast “mooie” zorg zag ik op bepaalde plaatsen ook een zeer aangename, warme zorgomgeving.
Via de zeer voorname hoofdgang met kunstwerken gelinkt aan de oprichters van de zorgvoorziening, de familie Nottebohm, kom je aan de cafetaria. Deze laatste geeft absoluut geen ‘refter-gevoel’, zij heeft de uitstraling van een stijvolle brasserie, met warme kleuren en comfortabel meubilair – door de bewoners zelf gekozen! Enige valse noot daar was de grote saaie scheidingswand met het dagcentrum. Daarover zo meteen meer.
Bij het eerstvolgende overleg bespraken we samen het uitgebreid verslag van mijn beleving als potentiële cliënt, voorzien van suggesties voor verdere verbetering. Daarnaast doorliep ik mijn eigen protocol – de warme zorginterieuranalyse - mét een frisse blik van buitenaf. Aan de hand daarvan heb ik de verantwoordelijke ook een gedetailleerde analyse van de verschillende stappen in de ‘customer journey’ bezorgd.
Een aantal zaken mocht meteen al aangepakt worden. Bijvoorbeeld, de klasse die het centrum beneden uitstraalt, ontbrak nog in de bewonersgangen boven. Wat betreft de signalisatie was er – vooral buiten – ruimte voor verbetering. Zeker met de dubbele functie van het centrum: de seniorenzorg én de gezondheidszorg. Die dubbele functie lag bovendien moeilijk in de communicatie naar externe spelers in het zorgveld toe. Ook daar mocht een oplossing voor gezocht worden.
Bij het eerstvolgende overleg bespraken we samen het uitgebreid verslag van mijn beleving als potentiële cliënt, voorzien van suggesties voor verdere verbetering. Daarnaast doorliep ik mijn eigen protocol – de warme zorginterieuranalyse - mét een frisse blik van buitenaf. Aan de hand daarvan heb ik de verantwoordelijke ook een gedetailleerde analyse van de verschillende stappen in de ‘customer journey’ bezorgd.
Een aantal zaken mocht meteen al aangepakt worden. Bijvoorbeeld, de klasse die het centrum beneden uitstraalt, ontbrak nog in de bewonersgangen boven. Wat betreft de signalisatie was er – vooral buiten – ruimte voor verbetering. Zeker met de dubbele functie van het centrum: de seniorenzorg én de gezondheidszorg. Die dubbele functie lag bovendien moeilijk in de communicatie naar externe spelers in het zorgveld toe. Ook daar mocht een oplossing voor gezocht worden.
De resultaten
In overleg volgde er een kleur- en interieuradvies voor de aankleding van de bewonersgangen op de verdiepingen. Daar zullen we werken met warme kleuren en hun complementaire tegenhangers. Donkerder onderaan, veel lichter bovenaan, wat voor meer stabiliteit zorgt. Er komen ook statige kunstwerken aan de muur in de stijl van de gang beneden. Werken kortelings uit te voeren.
De resultaten
In overleg volgde er een kleur- en interieuradvies voor de aankleding van de bewonersgangen op de verdiepingen. Daar zullen we werken met warme kleuren en hun complementaire tegenhangers. Donkerder onderaan, veel lichter bovenaan, wat voor meer stabiliteit zorgt. Er komen ook statige kunstwerken aan de muur in de stijl van de gang beneden. Werken kortelings uit te voeren.
In de ‘brasserie’ kwam er een oplossing voor de grote saaie scheidingswand met het dagcentrum. Na enig experimenteerwerk in de zoektocht naar het juiste materiaal, kwam er een grote panoramafoto van Antwerpen. Bewoners en bezoekers kunnen nu op zoek naar de belangrijkste monumenten van de Sinjorenstad.
Inhoudelijk werd er duidelijkheid geschept rond het diverse aanbod van de organisatie. Eerst intern, en dan door verfijning in verder overleg. Zo kwamen we tot een helder overzicht van de verschillende diensten. Naar aanleiding van de opendeur voor zorgprofessionals is het aanbod ook visueel voorgesteld binnenin het gebouw. Hierdoor zien bezoekers nu ook in een oogopslag wat Nottebohm aan diensten te bieden heeft.
De vernieuwde helderheid in het tweeledig aanbod liet ons ook toe om de signalisatie buiten te verbeteren. Dat deden we zowel op de parking als aan het gebouw. Het design van de “bomen” en de signalisatie vielen zo in de smaak dat het nu deel uitmaakt van de huisstijl, ook voor communicatie en presentaties!
Partners in crime
Om deze resultaten te bereiken, werkte ik samen met Tim Tondeleir, freelance graphic & digital designer van Big Boom, en Patrick Baertsoen, partner bij Quality Colors, een digitaal grootformaat printbedrijf.
Wil jij werk maken van jouw zorgomgeving?
Je heb nu gezien hoe co-thinking care mee nadenkt over de zorgomgeving, op maat van jouw zorgorganisatie. Aarzel niet om mij vrijblijvend te contacteren als je zelf aan de slag wil.
En voor de goede orde...
Met mijn papa van 70 is alles ok (“knock on wood”). Hij runt samen met mijn mama een Bed&Breakfast met een grote tuin. En hij scheert nog steeds zelf al zijn hagen, ook op grotere hoogte 😉
Hartelijke groeten en graag tot binnenkort,
Ilse
Je heb nu gezien hoe co-thinking care mee nadenkt over de zorgomgeving, op maat van jouw zorgorganisatie. Aarzel niet om mij vrijblijvend te contacteren als je zelf aan de slag wil.
En voor de goede orde...
Met mijn papa van 70 is alles ok (“knock on wood”). Hij runt samen met mijn mama een Bed&Breakfast met een grote tuin. En hij scheert nog steeds zelf al zijn hagen, ook op grotere hoogte 😉
Hartelijke groeten en graag tot binnenkort,
Ilse
www.co-thinking.be
[email protected]
be.linkedin.com/in/ilsedecauwer
NIEUW! Download het gratis e-book ‘5 frequente fouten in en om de wachtkamer’
[email protected]
be.linkedin.com/in/ilsedecauwer
NIEUW! Download het gratis e-book ‘5 frequente fouten in en om de wachtkamer’