5 eenvoudige tips voor een warm onthaal Doe jij ook wel eens een online bestelling? In ons gezin wordt er regelmatig op deze manier geshopt. Vaak wordt de koopwaar de volgende dag al – óf de dag zelf nog! – geleverd door deze of gene pakjesdienst. Ik kan mij voorstellen dat het tijdig afleveren van al die bestellingen gepaard gaat met enige stress voor de koerier van dienst. Grote hilariteit bij één van die bezige pakjesbezorgers toen hij bovenstaande woorden op onze voordeur las. Dat had hij nog nooit meegemaakt. Brede glimlach op zijn gezicht! Hij voelde zich – terecht – welkom. Toegegeven, die voordeur had nog iets properder gekund ten tijde van de foto, maar de netheid van onze inkom is niet het onderwerp van dit artikel. Waar ik het wel graag over hebben wil, is de gastvrijheid van jouw inkom. Je krijgt verderop 5 eenvoudige tips om de temperatuur van je onthaal op te krikken. Grote zorgen, klein hartje Als een paar eenvoudige stickers op een voordeur al zo’n positief effect kunnen hebben op een overigens gezonde pakjesbezorger, wat kan dan de impact zijn van de aandacht van een zorgorganisatie voor haar inkom? Mensen die – voor zichzelf of voor een dierbare – aankloppen bij een zorginstelling, doen dat met een klein hartje. Ze zijn vaak zenuwachtig en hebben last van stress. Met een aangename, ‘leesbare’ onthaalomgeving kunnen we die stress reduceren. Bovendien is de inkomhal, het gezicht van je gebouw. Het is het eerste wat de bezoeker van jouw organisatie ziet. Dus kan je – zeker in de zorgsector – maar beter een goede eerste indruk maken. Want de aandacht die gaat naar de inrichting van je zorgomgeving, is voor de (potentiële) cliënt een indicator voor de zorg die er wordt gegeven. Als ‘Inkom’ staat voor ‘Kom erin’, dan moet die plaats dat ook uitstralen. Ik geef jou 5 eenvoudige tips waarmee je het verschil kan maken: Laat geen twijfel bestaan over welke deur de inkomdeur is Dat kan al door de aanloop ernaartoe, door de afmetingen van de toegangsdeur in vergelijking met eventuele andere deuren óf eenvoudig door een anders-dan-de-andere kleur. Het vergroot alvast de oriëntatiemogelijkheid van de bezoeker en het vermindert de stress. Gaat het over deuren met automatische glazen schuifpanelen, zorg ook dan dat hier heel duidelijk is welk paneel de doorgang is. Roken schaadt de gezondheid, geen nood aan extra reclame Je hebt het vast ook al gezien: kom je aan bij het ziekenhuis en staan daar een heleboel mensen – al dan niet voorzien van een baxter op wieltjes – een sigaretje te roken. Met alle respect voor wie af en toe nood heeft aan een portie nicotine, toch even dit. Een rokersruimte meteen aan de ingangsdeur, geeft de bezoeker of toekomstige cliënt geen goed gevoel. In sommige gevallen wordt zelfs het inkomsas - waar zowel cliënt, bezoeker als medewerker moeten passeren – gebruikt als rokerslokaal. Daar gaat die goede eerste indruk... Ergens verderop in het gebouw is vast nog wel een ruimte of plaats voor een luifel. Maak heel duidelijk hoe het na de inkomdeur verder moet Zorg dat de inkomhal ruim en overzichtelijk is. Bestaand gebouw? In het geval van een onthaalbalie: kies voor de balie zelf of voor de muur erachter een warme, sprekende kleur. Warme kleuren trekken sneller onze aandacht. Ze doen denken aan vuur en geven anderzijds ook een verwelkomende indruk. Is er geen balie, geef dan eenduidig aan waar ik bij een eerste bezoek terecht kan met mijn vragen. Voorzie groen, als completent en rustbrenger. Groen is complementair aan de warme tinten, ze versterken elkaar. Voorzie (het zicht op) echte planten waar mogelijk, of hang natuurbeelden aan de muur. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze elementen een stressreducerend effect hebben. We komen later zeker nog uitgebreid terug op het belang van natuur in de zorgomgeving. De kortste weg naar het kleinste kamertje
Het zal je verbazen hoe goed sommige organisaties zijn in het verstoppen van hun sanitaire voorzieningen. Nochthans dient deze ruimte een basisbehoefte van elk mens, zonder onderscheid van rang, stand of leeftijd. Zeker voor onze cliënt en/of zijn naaste die aankomt met het kleine hartje en grote(re) zorgen. Maak het zo makkelijk mogelijk om het "kleinste kamertje" te vinden. Liefst niet enkel met een klein pictogram ergens tegen het plafond. En als de toiletten duidelijk zijn aangegeven, kan de persoon aan de informatiebalie ook nog eens iets anders zeggen dan “Hier rechts, de derde deur op uw linkerkant”. Dus kom eens op bezoek bij jezelf De dienstverlening en de kwaliteit daarvan laat ik aan jou als zorgprofessional over. Voor de aankleding van je onthaal kan je hulp inroepen. Ik raad je alvast aan om zelf eens binnen te komen met een cliëntbril op je neus, om te zien hoe moeilijk of hoe makkelijk dat gaat. Als je wil, wandel ik eens met je mee, dan kijken we samen hoe het (nog) beter kan. Hartelijke groeten, Ilse |
Ilse in 't kortMama van 2 & echtgenote Categorieën
Alles
Archieven
December 2021
|